Sunday, May 25, 2008

Jodoh

Menurut ibuku,
Jodoh itu pasti ada untuk mu, perempuan yang baik adalah untuk lelaki yang baik, aku ragu adakah aku lelaki yang baik, tapi bila ibu mengatakan aku anaknya yang baik, aku tersenyum syukur, pasti aku akan dapat jodoh yang baik. Ibu telah menyatakan untuk terima sesiapa sahaja jodoh aku kelak, ibu tidak melihat harta dan kedudukan, tapi ibu menyatakan hati yang dapat menerima nasihat dari aku dan menghormati aku, dan ibu katakan lagi itulah jodoh yang terbaik buatmu. Ya Allah benar sungguh kata seorng ibu itu lilin yang menerangi gelapnya jalan. Alhamdulillah Kau telah bawa aku keluar dari masalah ini hanya dengan nasihat seorang ibu. Alangkah manisnya jika adik2 ku yang lain turut merasakan begini. Ibu tak pernah memarahi aku, sejak aku lahir, aku ingat ibu sesekali tidak pernah marahkan aku walaupun besar mana salah aku, yang keluar dari mulutnya hanya pesanan dan nasihat. Akhirnya aku berjaya juga masuk ke Universiti Malaya, dan sekarang aku di tahun akhir pengajian. Akan ku balas jasamu ibu dengan kudratku yang terdaya. Selama ini aku takut kehilangan seseorng yang aku sayang, tapi hari ini aku mendapat kekuatan, ibu berkata jodoh itu sudah ditetapkan yang terbaik untukmu anakku. Kau hilang seseorng tapi Allah gantikan yang lebih baik. Aku telah kehilangn seorng "al-hafizah" pasti aku akan dapat yang lebih baik dari itu, ulama` mungkin insyaallah. Bersabarlah serahkan saja pada yang Esa. Bila masanya menjelma kebahgiaan akan tiba. Mungkin Allah mengambil "si dia" kembali untuk ditarbiyyah dan dipulangkan kembali dalam keadaan yang lebih baik mungkin. Semua bisa Allah lakukan jika ia menghendaki sesuatu. Aku pasrah dan sabar untuk menanti saat detik dimana aku di anugerahi isteri yang taat pada Allah dan suami. Aku serahkan segalaNya pada yang Esa.

No comments: